جاذبه های گردشگری

باغ فین کاشان

باغ فین کاشان

این باغ دل‌انگیز که در قرن شانزدهم برای شاه عباس اول طراحی شد، با تناسبات متقارن، سروهای قدیمی، حوض‌های بهار و فواره‌هایش به عنوان مظهر باغ ایرانی و تداعی بهشت آن مشهور است. باغ فین که در حومه فین در 9 کیلومتری جنوب غربی مرکز کاشان قرار دارد، با توجه به تأثیری که در برنامه‌ریزی باغ‌هایی مانند هند و اسپانیا دارد، به درستی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

برخلاف مکان خشک، باغ با آب گرم و شفاف کریستالی که از یک چشمه طبیعی از طریق مجموعه‌ای از حوض‌ها و فواره‌های کاشی‌کاری‌شده فیروزه‌ای عبور می‌کند، جریان دارد و در امتداد جاده اصلی در جوب‌ها (کانال‌ها، که «جوب» تلفظ می‌شود) ادامه می‌یابد. درختان همیشه سبز داخل باغ تا 500 سال عمر دارند و انبوه درختان برگ ریز مکمل به باغی کمک می کند که در تمام طول سال کار می کند.

از ویژگی های برجسته باغ می توان به دو آلاچیق اشاره کرد: شوتور ژلو، یک حوضخانه دو طبقه با آب در وسط طبقه همکف و یک آلاچیق تفریحی در پشت باغ. این بنای دلپذیر که در اواخر دوره قاجار ساخته شده است، دارای گنبد نقاشی شده استادانه ای از نقاشی های بیرونی است (از جمله زیبایی نیمه برهنه ای که در عمل حمام شگفت زده می شود). در اتاق‌های مجاور، سقف‌های استالاکتیتی و پنجره‌های شیشه‌ای رنگی در راضی نگه داشتن بازدیدکنندگان از شیشه‌های آبی، سفید و سبز که برای خنک‌تر و آرامش‌بخش و بزرگ‌تر به نظر رسیدن اتاق انتخاب شده‌اند، نقش دارند. در مقابل، شیشه های قرمز، نارنجی و زرد اثر معکوس دارند و باعث می شوند اتاق در زمستان گرمتر به نظر برسد. جالب اینجاست که ترکیب قرمز و آبی ظاهراً حشرات را گیج می کند و پشه ها را از خود دور می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *